Kørekort til 17 årige

Du kan tidligt starte på køreskolen, når du er 16 år og 9 måneder.

Før du starter på køreskolen, skal du sikre dig, at begge dine forældre som er indehavere af forældremyndigheden, vil give dig tilladelse til at du må køre bil som 17-årig. De skal nemlig underskrive din ansøgning om kørekort.

Samtykkeerklæring til kørekortansøgere, der er under 18 år, findes på linket her:

Samtykkeerklæring

Du kan tidligst gå til praktisk køreprøve, når du er fyldt 17 år.

Når du har bestået teori- og køreprøve, må du kun køre bil med en erfaren bilist.
Personen skal have haft kørekort i mindst 10 år – fx. din mor og/eller far – som ledsager, indtil du er 18 år.

Ledsagerblanket til 17- årige, findes på linket nedenunder:

Ledsagerblanket

På den måde får den unge bilist træning i at køre bil sammen med en voksen, der kan hjælpe og give gode råd undervejs.

Først når man er fyldt 18 år, må man køre bil alene.

Både den 17-årige og den voksne ledsager skal opfylde en række krav for at måtte køre sammen. Det er vigtigt at sætte sig grundigt ind i reglerne, så træningen bliver både lovlig og sikker.

Baggrund for kørekort til 17 årige

Baggrunden for forsøgsordningen er, at erfaringer fra udlandet viser, at unge, der har øvet bilkørsel med en ledsager som 17-årige, bliver mere sikre bilister, når de må køre alene som 18-årige.

I Linket kan du finde mere info om kørekort til 17-årige:

Sikkertrafik